ماده ۹۳ : گروه آرایشگری رشت درآمدی کـه شخص حقیقی از طریق اشتغال بـه مشاغل یـا بـه عناوین دیگر غیر از موارد مذکور درون سایر فصل های این قانون درون ایران تحصیل کند بعد ازر معافیت های مقرر درون این قانون مشمول مالیـات بردرآمد مشاغل مـی باشد .

تبصره : درآمد شرکت های مدنی ( اعم از اختیـاری یـا قهری ) و همچنین درآمدهای ناشی از فعالیت های مضاربه درون صورتی کـه عامل ( مضارب ) یـا صاحب سرمایـه شخص حقیقی باشد تابع مقررات این فصل مـی باشد .

ماده ۹۴ : درآمد مشمول مالیـات مودیـان موضوع این فصل عبارت هست از کل فروش کالا و خدمات بـه اضافه سایر درآمدهای آنان کـه مشمول مالیـات فصول دیگر شناخته نشده بعد ازر هزینـه ها و استهلاکات مربوط طبق مقررات فصل هزینـه های قابل قبول و استهلاکات .

ماده ۹۵ : صاحبان مشاغل موضوع این فصل مکلف اند اسناد و مدارک مثبته کافی به منظور تشخیص درآمد مشمول مالیـات خود نگاهداری کنند . گروه آرایشگری رشت صاحبان مشاغل از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیـات بـه گروه های زیر تقسیم مـی شوند :

.
الف : صاحبان مشاغلی کـه به موجب این قانون مکلف بـه ثبت فعالیت های شغلی خود درون دفاتر روزنامـه و کل موضوع قانون تجارت هستند و باید دفاتر و اسناد و مدارک مربوط را با رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری نگاهداری کنند .

.
ب : صاحبان مشاغلی کـه بر حسب این قانون مکلف بـه ثبت فعالیت های شغلی خود درون دفاتر درآمد و هزینـه مـی باشند . گروه آرایشگری رشت نمونـه های دفاتر مذکور توسط سازمان امور مالیـاتی کشور تهیـه مـی گردد و در دسترس قرار مـی گیرد .

.
ج : صاحبان مشاغلی کـه مشمول مقررات بندهای (الف) و (ب) فوق نیستند مکلف اند صورت خلاصه وضعیت درآمد و هزینـه خود را طبق ضوابط و نمونـه های تعیین شده از طرف سازمان امور مالیـاتی کشور نگاهداری کنند .

تبصره ۱ : سازمان امور مالیـاتی کشور درون صورت تشخیص ضرورت که تا پایـان دی ماه هر سال فهرست مشاغل افزوده شده بـه بندهای (الف) و (ب) ماده (۹۶) و مشمول از آغاز سال بعد را تهیـه و از طریق تشکل های صنفی و درج آگهی درون روزنامـه رسمـی و یکی از روزنامـه های کثرالانتشار بـه مودیـان اعلام مـی دارد .

تبصره ۲ : آیین نامـه مربوط به روش های نگهداری دفاتر و اسناد و مدارحوه ثبت وقایع مالی و چگونگی تنظیم صورت های مالی نـهایی براساس نوع فعالیت و همچنین رعایت اصول و موازین و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری توسط سازمان امور مالیـاتی کشور باب نظر از جامعه حسابداران رسمـی تهیـه و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد رسید .

ماده ۹۶ :
الف : صاحبان مشاغل موضوع بند (الف) ماده (۹۵) این قانون عبارتند از :
۱- دارندگان کارت بازرگانی و کلیـه وارد کنندگان و صادرکنندگان
۲- صاحبان کارخانـه ها و واحدهای تولیدی کـه برای آنـها جواز تأسیس و پروانـه بهره برداری از وزارتخانـه ذیربط صادر شده یـا مـی شود.
۳- بهره برداران معادن
۴- صاحبان موسسات حسابرسی , حسابداری و دفترداری , خدمات مالی و ارائه دهندگان خدمات مدیریتی , مشاوره ای , انفورماتیک , رایـانـه ای اعم از سخت افزاری و نرم افزاری و طراحی سیستم
۵- صاحبان مراکز آموزشی و پرورشی , آموزشگاه های آزاد , مدارس غیرانتفاعی , دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
۶- صاحبان بیمارستانـها , زایشگاهها , آسایشگاهها , درمانگاهها و خانـه های سالمندان
۷- صاحبان هتلها و هتل های سه ستاره و بالاتر
۸- بنکداران , عمده فروشـها , فروشگاه های بزرگ , واسطه های مالی , نمایندگان توزیع کالاهای داخلی و وارداتی و صاحبان انبارها
۹- نمایندگان موسسه های تجاری و صنعتی , اعم از داخلی و خارجی
۱۰- صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری , زمـینی , دریـایی و هوایی اعم از مسافری یـا باربری
۱۱- صاحبان موسسات مـهندسی و مـهندسی مشاور
۱۲- صاحبان موسسات تبلیغاتی و بازاریـابی
ب : صاحبان مشاغل موضوع بند ( ب ) ماده (۹۵) این قانون عبارتند از :
۱- صاحبان کارگاه های صنعتی
۲- صاحبان مشاغل ساختمانی , تأسیسات فنی و صنعتی , نقشـه کشی , نقشـه برداری , محاسبات فنی و نظارت
۳- چاپخانـه داران,لیتوگرافها,صحافها , ارائه دهندگان خدمات چاپ وگرافیستها
۴- صاحبان مراکز ارتباطات رایـانـه ای
۵- وکلا ,کارشناسان ,مترجمان رسمـی دادگستری,مشاوران حقوقی , حسابداران رسمـی(از این ردیف حذف و به ردیف (۴)بند (الف)ماده مذکور اضافه شد) و اعضای سازمان های نظام مـهندسی
۶- محققان , پژوهش گران و کارشناسان آزادکه بـه تهیـه و ارائه طرح های تحقیقاتی اشتغال دارند.
۷- دلالان , حق العمل کاران و کارگزاران
۸- صاحبان مراکز فرهنگی , هنری , فرهنگسراها , کانون های حرفه ای و انجمن های صنفی و تخصصی
۹- صاحبان سینماها , تماشاخانـه ها و مکان های تفریحی و ورزشی
۱۰- صاحبان مشاغل فیلم برداری , دوبلاژ , مونتاژ و سایر خدمات سینمائی
۱۱- پزشکان و دندانپزشکان کـه دارای مطب هستند و دامپزشکان کـه به حرفه دامپزشکی اشتغال دارند.
۱۲- صاحبان آزمایشگاهها , رادیولوژی ها , فیزیوتراپی ها , سونوگرافی ها , الکتروانسفالوگرافی ها , سی تی اسکن ها , سالن های زیبایی و دیگر ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و طبی و غیرطبی
۱۳- صاحبان مـیهمان سراها , مـیهمان پذیرها و مسافرخانـه ها
۱۴- صاحبان تالارهای پذیرایی , رستوران ها , تهیـه کنندگان غذاهای آماده , ارائه دهندگان خدمات پذیرائی و کرایـه دهندگان ظروف
۱۵- صاحبان دفاتر اسناد رسمـی
۱۶- صاحبان تعمـیرگاه های مجاز و اتو سرویسها
۱۷- صاحبان نمایشگاه ها و فروشگاه های اتومبیل و بنگاه های معاملات املاک و آژانس های کرایـه اتومبیل
۱۸- سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر
۱۹- عاملان فروش و فروشندگان آهن آلات

تبصره ۱ : سازمان امور مالیـاتی کشور درون صورت تشخیص ضرورت مـی تواند هر یک از مشمولان بند(ب) این ماده را بـه رعایت مقررات موضوع بند (الف) این ماده ملزم نماید مشروط بر آن کـه مراتب کتبا که تا پایـان دی ماه هر سال بـه مودیـان فوق ابلاغ گردد . مودیـان اخیرالذکر از اول سال بعد مکلف بـه اجرای آن مـی باشند .

————————————————————————————————————————————————

روزنامـه رسمـی شماره ۱۸۶۱۴ مورخ ۳/۱۱/۱۳۸۷

شماره ۱۱۰۸۷۸

مورخ ۲۹ /۱۰ /۱۳۸۷

روزنامـه رسمـی کشور

بدینوسیله اطلاعیـه فهرست مشاغل افزوده شده بـه بند (ب) ماده ۹۶ اصلاحی قانون مالیـات های مستقیم مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ وتغییر تکالیف قانونی حسابداران رسمـی از بند (ب) بـه بند (الف) ماده ۹۵ قانون مذکو ر بـه پیوست جهت درج درون آن روزنامـه ارسال مـی گردد.

.

رئیس کل سازمان امورمالیـاتی کشور

علی اکبر عرب مازار

.

در اجرای تبصره یک ماده ۹۵ قانون مالیـات های مستقیم اصلاحی مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ فهرست مشاغل مشروحه زیر بـه بند ب ماده ۹۶ قانون یـاد شده اضافه مـی گردد واز ابتدای سال ۱۳۸۸کلیـه تکالیف مقرر درون بند ب ماده ۹۵ قونون موصوف حسب مورد به منظور صاحبان مشاغل اضافه شده نیز لازم الاجراخواهد بود:

۱- صاحبان داروخانـه ها ، گروه آرایشگری رشت اعم از انسانی ودامـی ، لابراتوارها ی دندانسازی ، مراکز ترک اعتیـاد مؤسسات ترمـیم وکاشت مو، سازندگان اعضای مصنوعی ، مراکز بینایی سنجی وشنوایی سنجی ، مشاوره ژنتیک ،مشاوره روانسنجی وروانشناسی ، دفاتر خدمات پرستاری ، مامائی ومراکز خدمات آمبولانس بـه فهرست مشاغل یـادشده ردیف ۱۲بند ب اضافه مـی گردد.

۲- فروشندگان مصالح ساختمانی دارنده عاملیت فروش یـا توزیع ( سیمان ، گچ وسایر مصالح ساختمانی )به فهرست مشاغل ردیف ۱۹ بند ب اضافه مـی گردد .

۳- مشاغل زیر بـه عنوان ردیف ۲۰ الی ۲۷ بـه بند ب ماده ۹۶ مذکور اضافه مـی گردد:

ردیف ۲۰- صاحبان دفاتر خدمات ارتباطی (دفتر خدمات مشترکین تلفن همراه وآژانس های پستی )، صاحبان دفاتر خدمات دولت الکترونیک (پلیس +۱۰)ودفاتر خدمات الکترونیک شـهر .

ردیف ۲۱- صاحبان جایگاههای اختصاصی فرآورده های نفتی وگاز (پمپ های بنزین وگازوئیل وگاز ).

ردیف ۲۲-صاحبان مـهدهای کودک وپیش دبستانی .

ردیف۲۳-ناشران وصاحبان مؤسسات انتشاراتی .

ردیف۲۴-صاحبان دفاتر خدمات پیک موتوری .

ردیف۲۵- صاحبان دفاتر خدمات مسافرتی وجهانگردی .

ردیف ۲۶-شیرینی فروشان وقنادی های دارای کارگاه .

ردیف ۲۷-صاحبان کارگاه های تولیدنان های حجیم ، فانتزی وصنعتی .

روابط عمومـی سازمان امور مالیـاتی کشور

.

اطلاعیـه

دراجرای تبصره یک ماده ۹۵ قانون مالیـات های مستقیم اصلاحی مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ عبارت حسابداران رسمـی از ردیف (۵)بند (ب)ماده ۹۶ قانون موصوف حذف وبه ردیف (۴)بند (الف)ماده مذکور اضافه مـی گردد.لدا از ابتدای سال ۱۳۸۸ کلیـه حسابداران رسمـی مکلف بـه رعایت مقررات بند (الف)ماده ۹۵ قانون فوق الاشاره خواهند بود.

.

روابط عمومـی سازمان امور مالیـاتی کشور

————————————————————————————————————————————————

تبصره ۲: منظور از صاحبان مذکور درون این ماده اشخاصی هست که بهره برداری از موسسات بـه حساب آنان انجام مـی شود .

تبصره ۳ : مشمولان این ماده کـه در محل شغل خود دارای فعالیت های شغلی دیگر موضوع این فصل مـی باشند مکلف اند به منظور کلیـه فعالیت های شغلی خود طبق مقررات این قانون عمل کنند .

ماده ۹۷ : درون موارد زیر درآمد مشمول مالیـات مودی از طریق علی الرأس تشخیص خواهد شد :
۱: درصورتی کـه تا موعد مقرر ترازنامـه و حساب سودوزیـان و یـاحساب درآمد وهزینـه و حساب سودوزیـان , حسب مورد , تسلیم نشده باشد.

۲: درصورتی کـه مودی بـه درخواست کتبی اداره امورمالیـاتی مربوط ازارائه دفاتر و یـا مدارک حساب درون محل کار خود خودداری نماید ( منظور از محل کارردرمورد اشخاص حقوقی نیز همان اقامتگاه قانونی آنـها مـی باشد مگر این کـه مودی قبلا مرکز عملیـات خود را به منظور ارائه دفاتر و اسناد و مدارک کتبا بـه اداره امور مالیـاتی مربوط اعلام نموده باشد . )
در اجرای این بند هرگاه مودی از ارائه قسمتی از مدارک حساب خودداری نماید چنانچه مربوط بـه هزینـه باشد از احتساب آن جزء هزینـه های قابل قبول خودداری مـی شود و در صورتی کـه مربوط بـه درآمد باشد درآمد مشمول مالیـات این قسمت از طریق علی الرأس تعیین خواهد شد .
۳: درصورتی کـه دفاترواسنادو مدارک ابرازی به منظور محاسبه درآمد مشمول مالیـات بـه نظر اداره امور مالیـاتی غیرقابل رسیدگی تشخیص شود و یـا بـه علت عدم رعایت موازین قانونی و آیین نامـه مربوط مورد قبول واقع نشود کـه در این صورت مراتب حتما با ذکر دلایل کافی کتبا بـه مودی ابلاغ و پرونده به منظور رسیدگی بـه هیأتی متشکل از سه نفر حسابرس منتخب رئیس کل سازمان امور مالیـاتی کشور احاله گردد . مودی مـی تواند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ با مراجعه بـه هیأت مزبور نسبت بـه رفع اشکال رسیدگی و ادای توضیح کتبی درون مورد نحوه رعایت موازین قانونی و آئین نامـه حسب مورد اقدام نماید و در هر حال هیأت مکلف هست ظرف ده روز بعد از انقضای یک ماه فوق نظر خود را با توجیـهات و دلایل لازم و کافی بـه اداره امور مالیـاتی اعلام نماید که تا براساس آن اقدام گردد . نظر هیأت با اکثریت مناط اعتبار هست و نظر عضوی کـه در اقلیت قرار گیرد حتما در صورت جلسه درج گردد . درون مواردی کـه هیأت نظر اداره امور مالیـاتی را درون مورد غیرقابل رسیدگی بودن دفاتر مودی مردود اعلام مـی کند حتما مراتب را بـه دادستانی انتظامـی مالیـاتی نیز اعلام نماید .

تبصره ۱: درون اجرای بند (۳) این ماده دو ماه بـه مـهلت رسیدگی موضوع ماده (۱۵۶) این قانون اضافه مـی شود .

تبصره ۲ : هرگاه طبق اسناد و مدارک ابراز ی یـا بـه دست آمده امکان تعیین درآمد واقعی مودی وجود داشته باشد , اداره امور مالیـاتی مکلف هست درآمد مشمول مالیـات را براساس رسیدگی بـه اسناد و مدارک مزبور یـا دفاتر , حسب مورد , تعیین کند , درون صورت داشتن درآمد ناشی از فعالیت های مکتوم کـه مستند بـه دلایل و قراین کافی باشد , درآمد مشمول مالیـات آن فعالیتها همواره از طریق علی الرأس تشخیص داده و به درآمد مشمول مالیـات مشخص شده قبلی افزوده و مأخذ مطالبه مالیـات واقع خواهد شد .

ماده ۹۸ : درون موارد تشخیص علی الرأس , اداره امور مالیـاتی حتما پس از تحقیقات و بررسی های لازم وب اطلاعات مورد نیـاز از مراجع مختلف اعم از دولتی یـا غیردولتی ابتدا قرینـه و یـا قرائن مذکور درون این قانون را کـه متناسب با وضعیت و موضوع فعالیت مودی باشد انتخاب و دلایل انتخاب نوع قرینـه یـا قرائن و رقم آنـها را با توجیـه مافی درون گزارش رسیدگی قید نماید و سپس با اعمال ضریب یـا ضرایب مقرر درون قرینـه یـا قرائن انتخابی درآمد مشمول مالیـات مودی را تعیین نماید . درون صورتی کـه به چند قرینـه اعمال ضریب شود معدلی کـه از نتایج اعمال ضریب بـه دست مـی آید درآمد مشمول مالیـات خواهد بود .

ماده ۹۹ :قراردادهای پیمانکاری موضوع ماده (۷۶) قانون مالیـات های مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۴۵ و اصلاحیـه های بعدی آن کـه پیشنـهاد آنـها قبل از تاریخ تصویب این قانون مـی باشد از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیـات و نیز پرداخت چهاردرصد مالیـات مقطوع کماکان مشمول مقررات قانون فوق الذکر خواهند بود .

تبصره : قراردادهای پیمانکاری موضوع ماده (۷۶) قانون مالیـات های مستقیم مصوب اسفندماه ۱۳۴۵ و اصلاحیـه های بعدی کـه پیشنـهاد آنـها از تاریخ ۳/۱۲/۱۳۶۶ لغایت ۲۹/۱۲/۱۳۶۷ تسلیم گردیده از لحاظ تعیین درآمد مشمول مالیـات تابع مقررات این قانون بوده و فقط از لحاظ اعمال نرخ مالیـات بردرآمد عملکرد منتهی بـه سال ۱۳۶۷ تابع نرخ مالیـاتی مقرر درون سال مزبور خواهند بود .

ماده ۱۰۰ : مودیـان موضوع این فصل قانون مکلف اند اظهارنامـه مالیـاتی مربوط بـه فعالیت های شغلی خود را درون یک سال مالیـاتی به منظور هر واحد شغلی یـابرای هر محل جداگانـه طبق نمونـه ای کـه وسیله سازمان امور مالیـاتی کشور تهیـه خواهد شد تنظیم و تا آخر تیرماه سال بعد بـه اداره امور مالیـاتی محل شغل خود تسلیم و مالیـات متعلق را بـه نرخ مذکور درون ماده (۱۳۱) این قانون پرداخت نمایند .

تبصره ۱ : درون مورد کارگاهها و واحدهای تولیدی کـه نوع فعالیت آنان ایجاد دفتر یـا فروشگاه درون یک یـا چند محل دیگر را اقتضا نماید مودی مکلف هست کلیـه درآمدهای حاصل از فعالیت خود را طی یک اظهارنامـه بـه اداره امور مالیـاتی محل وقوع کارگاه یـا واحد تولیدی تسلیم نماید .

تبصره ۲ : درون مورد مشمولین این فصل کـه دارای محل ثابت به منظور شغل خود نمـی باشند , محل سآنـها از لحاظ تسلیم اظهارنامـه محل شغل تلقی مـی گردد .

تبصره ۳ : درون شرکت های مدنی تسلیم اظهارنامـه توسط یکی از شرکا موجب اسقاط تکلیف سایر سرکا نخواهد بود . این امر مانع از تسلیم اظهارنامـه مشترک نمـی باشد .

تبصره ۴ : اظهارنامـه مالیـاتی مودیـان موضوع این فصل شامل ترازنامـه و حساب سود و زیـان یـا حساب درآمد و هزینـه یـا خلاصه وضعیت درآمد و هزینـه , حسب مورد طبق نمونـه هایی کـه توسط سازمان امور مالیـاتی کشور تعیین مـی شود خواهد بود .

تبصره ۵ : سازمان امور مالیـاتی کشور مـی تواند درون مورد بعضی از منابع این فصل درون هر سال و در نقاطی کـه مقتضی بداند درآمد مشمول مالیـات تمام یـا برخی از مودیـان مشمول بند (ج) ماده (۹۵) این قانون را بانظر اتحادیـه مربوط تعیین و مالیـات متعلقه را کـه قطعی خواهد بود وصول نماید و در مواردی کـه معلوم شود از اول یک سال مالیـاتی یـا درون اثنای آن مودی ترکب نموده و یـا بـه عللی خارج از اختیـار وی قادر بـه انجام کار نبوده هست و این امر مورد تأئید هیأت حل اختلاف مالیـاتی قرار گیرد درآمد مشمول مالیـات بـه نسبت مدت اشتغال محاسبه و مالیـات متعلقه وصول خواهد شد .

– بخشنامـه ۶۵۷۸/۲۰۰ مورخ ۹۱/۳/۳۱(تفویض اختیـار تعیین درآمد مشمول مالیـات عملکرد سال ۱۳۹۰ صاحبان مشاغل موضوع بند ج ماده ۹۵ قانون مالیـاتهای مستقیم با نظر اتحادیـه ذی ربط)

ماده ۱۰۱ : درآمد سالانـه مشمول مالیـات مودیـان موضوع این فصل کـه اظهارنامـه مالیـاتی خود را طبق مقررات این فصل درون موعد مقرر تسلیم کرده اند که تا مـیزان معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون از پرداخت مالیـات معاف و مازاد آن بـه نرخ های مذکور درون ماده (۱۳۱) این قانون مشمول مالیـات خواهد بود . شرط تسلیم اظهارنامـه به منظور استفاده از معافیت فوق نسبت بـه عملکرد سال ۱۳۸۲ بـه بعد جاری هست .

تبصره : درون مشارکت های مدنی اعم از اختیـاری و قهری شرکا حداکثر از دو معافیت استفاده خواهند کرد و مبلغ معافیت بـه طور مساوی بین آنان تقسیم و باقی مانده سهم هر شریک جداگانـه مشمول مالیـات خواهد بود . شرکایی کـه با هم رابطه زوجیت دارند از لحاظ استفاده از معافیت درون حکم یک شریک تلقی و معافیت مقرر بـه زوج اعطا مـی گردد . درون صورت فوت احد از شرکا وراث وی بـه عنوان قائم مقام قانونی از معافیت مالیـاتی سهم متوفی درون مشارکت بـه شرح فوق استفاده نموده و این معافیت بـه طور مساوی بین آنان تقسیم و از درآمد سهم هرکدامر خواهد شد

ماده :۱۰۲ درون مضاربه , عامل ( مضارب ) مکلف هست در موقع تسلیم اظهارنامـه علاوه بر پرداخت مالیـات خود مالیـات درآمد سهم صاحب سرمایـه را بدون رعایت معافیت ماده ۱۰۱ این قانونر و به عنوان مالیـات علی الحساب صاحب سرمایـه بـه حساب مالیـاتی واریز و رسید آن را بـه اداره امور مالیـاتی ذیربط و صاحب سرمایـه ارائه نماید . تبصره درون صورتی کـه صاحب سرمایـه بانک باشد تکلیفر مالیـات صاحب سرمایـه از عامل یـا مضارب ساقط هست .

ماده ۱۰۳ : وکلای دادگستری وانی کـه در محاکم اختصاصی وکالت مـی کنند مکلف اند درون وکالت نامـه های خود رقم حق الوکاله ها را قید نمایند و معادل پنج درصد آن بابت علی الحساب مالیـاتی روی وکالت نامـه تمبر الصاق و ابطال نمایند کـه در هر حال مبلغ تمبر حسب مورد نباید کمتر از مـیزان مقرر درون زیر باشد :
الف : درون دعاوی و اموری کـه خواسته آنـها مالی هست پنج درصد حق الوکاله مقرر درون تعرفه به منظور هر مرحله .
ب – درون مواردی کـه موضوع وکالت مالی نباشد یـا تعیین بهای خواسته قانونا لازم نیست و همچنین درون دعاوی کیفری کـه تعیین حق الوکاله بـه نظر دادگاه هست پنج درصد حداقل حق الوکاله مقرر درون آیین نامـه حق الوکاله به منظور هر مرحله .
ج: درون دعاوی کیفری نسبت بـه مورد ادعای خصوصی کـه مالی باشد بر طبق مواد حکم بند ( الف ) این ماده .
د – درون مورد دعاوی و اختلافات مالی کـه در مراجع اختصاصی غیرقضایی رسیدگی و حل و فصل مـی شود و برای حق الوکاله آنـها تعرفه خاصی مقرر نشده هست از قبیل اختلافات مالیـاتی و عوارض توسعه معابر شـهرداری و نظایر آنـها مـیزان حق الوکاله صرفا از لحاظ مالیـاتی بـه شرح زیر :
تا ده مـیلیون ( ۱۰۰۰۰۰۰۰ ) ریـال مابه الاختلاف , پنج درصد , که تا سی مـیلیون ( ۳۰۰۰۰۰۰۰ ) ریـال مابه الاختلاف , چهاردرصد نسبت بـه مازاد ده مـیلیون ( ۱۰۰۰۰۰۰۰ ) ریـال , از سی مـیلیون ( ۳۰۰۰۰۰۰۰ ) ریـال مابه الاختلاف بـه بالا سه درصد نسبت بـه مازاد سی مـیلیون ( ۳۰۰۰۰۰۰۰ ) ریـال منظور مـی شود و معادل پنج درصد آن تمبر باطل خواهد شد . مفاد این بند درباره اشخاصی کـه وکالتا درون مراجع مذکور درون این بند اقدام مـی نمایند ( ولو این کـه وکیل دادگستری نباشند ) نیز جاری هست , جز درون مورد کارمندان مودی یـا پدر مادر برادر پسر نواده و همسر مودی .

تبصره ۱ : درون هر مورد کـه طبق مفاد این ماده عمل نشده باشد وکالت وکیل با رعایت مقررات قانون آئین دادرسی مدنی درون هیچ یک از دادگاهها و مراجع مزبور قابل قبول نخواهد بود مگر درون مورد وکالت های مرجوعه از طرف وزارتخانـه ها و موسسات دولتی و شرکت های دولتی و شـهرداریـها و موسسات وابسته بـه دولت و شـهرداریـها کـه محتاج بـه ابطال تمبر روی وکالت نامـه نمـی باشند .

تبصره ۲ : وزارتخانـه ها و موسسات دولتی و شرکت های دولتی و شـهرداریـها و موسسات وابسته بـه دولت و شـهرداریـها مکلف اند از وجوهی کـه بابت حق الوکاله بـه وکلا پرداخت مـی کنند پنج درصد آن رار و بابت علی الحساب مالیـاتی وکیل ظرف ده روز بـه اداره امور مالیـاتی محل پرداخت نمایند .

تبصره ۳ : درون صورتی کـه پس از ابطال تمبر تعقیب دعوی بـه وکیل دیگری واگذار شود وکیل جدید مکلف بـه ابطال تمبر روی وکالت نامـه مربوط نخواهد بود .

تبصره ۴ : درون مواردی کـه دادگاهها حق الوکاله یـا خسارت حق الوکاله را بیشتر یـا کمتر از مبلغی کـه مأخذ ابطال تمبر روی وکالت نامـه قرار گرفته هست تعیین نمایند مدیران دفتر دادگاهها مکلف اند مـیزان مورد حکم قطعی را بـه اداره امور مالیـاتی مربوط اطلاع دهند که تا مابه التفاوت مورد محاسبه قرار گیر د .

ماده ۱۰۴ – وزارتخانـه ها , موسسات دولتی , شـهرداریـها , موسسات وابسته بـه دولت و شـهرداریـها و کلیـه اشخاص حقوقی اعم از انتفاعی و غیرانتفاعی و اشخاص موضوع بند ( الف ) ماده (۹۵) این قانون مکلف اند درون هر مورد کـه بابت حق الزحمـه پزشکی , هزینـه های بیمارستانی و آزمایشگاهی و رادیولوژی , داوری , مشاوره , کارشناسی , حسابرسی , خدمات مالی و اداری , نویسندگی , تألیف و تصنیف , آهنگ سازی , نوازندگی و هنرپیشگی و خوانندگی , نقاشی و دلالی و حق العمل کاری , هرگونـه حق الزحمـه یـا کارمزد ارائه خدمات بـه استثنای کارمزد پرداختی به( ” بورسها، بازارهای خارج از بورس و کارمزد معاملات و تسویـه اوراق بهادار و کالا درون بورسها و بازارهای خارج از بورس” )، بانکها , صندوق تعاون و موسسات اعتباری غیربانکی مجاز , امورمربوط بـه نظافت اماکن و ابنیـه , اجاره ماشین آلات اداری و محاسباتی , کلیـه خدمات و ارتباطات رایـانـه ای , اجاره هر نوع وسایل نقلیـه موتوری زمـینی , هوایی و دریـایی , ماشین آلات و کارخانجات و سردخانـه ها , انبارداری , نگاهداری و تعمـیر آ و شوفاژ و تهویـه مطبوع , هر نوع کار ساختمانی و تأسیسات فنی وتأسیساتی , تهیـه طرح ساختمانـهاو تأسیسات , نقشـه کشی , نقشـه برداری , نظارت و محاسبات فنی , (  “قرارداد” ) حمل و نقل و وجوهی کـه بابت حق نمایش فیلم بـه هر عنوان پرداخت مـی کنند پنج درصد آن را بـه عنوان علی الحساب مالیـات مودی ( دریـافت کنندگان وجوه )ر و ظرف سی روز (حذف و نرخ اصلاح شد. )به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیـاتی کشور واریز و رسید آن را بـه مودی تسلیم نمایند و همچنین ظرف همـین مدت مشخصات دریـافت کنندگان را با ذکر نام و نشانی آنـها بـه اداره امور مالیـاتی ذیربط ارسال دارند .
تسهیلات اعطایی بانکها از طریق قرارداد جعاله درون امور مربوط بـه کشاورزی و تعمـیر و تکمـیل یک واحد مس مشمولر ۵ % مالیـات علی الحساب موضوع این ماده نبوده و در این گونـه موارد بانکها مکلف اند رونوشت قرارداد جعاله تنظیمـی با عامل را ظرف سی روز از تاریخ انعقاد قرارداد بـه اداره امور مالیـاتی ذیربط ارسال دارند

تبصره ۱ : درون مورد انجام امور مربوط بـه این ماده چنانچه قراردادی تنظیم گردد کارفرما مکلف هست ظرف سی روز از تاریخ انعقاد قرارداد رونوشت آن را بـه اداره امور مالیـاتی محل با اخذ رسید تنظیم نماید .

تبصره ۲ : درون مواردی کـه منابع درآمد مذکور درون این ماده کلا از پرداخت مالیـات معاف باشدر علی الحساب مالیـات بـه شرح فوق بـه شرط استعلام قبلی ور نظر اداره امور مالیـاتی محل منتفی هست .

تبصره ۳ : درون مواردی کـه وجوه مذکور درون این ماده درون صندوق دادگستری و امثال آن تودیع و یـا وسیله مراجع اجرایی وصول و ایصال مـی گردد تودیع کننده مکلف بهر مالیـات نخواهد بود و انجام تکالیف مقرر درون این ماده بـه عهده متصدیـانی خواهد بود کـه دستور پرداخت وجوه مذکور را صادر مـی کنند .

تبصره ۴ : درون مورد قراردادهای پیمانکاری موضوع ماده (۷۶) قانون مالیـاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۴۵ و اصلاحیـه های بعدی آن کـه پیشنـهاد آنـها قبل از تاریخ تصویب این قانون باشد کارفرما مکلف هست طبق مقررات ماده مذکور عمل نماید .

تبصره ۵ : سازمان امور مالیـاتی کشور که تا پایـان دی ماه هر سال فهرست سایر مواردی را کـه باید از آغاز سال بعد بـه امور مصرح درون این ماده اضافه شود , از طریق درج آگهی درون روزنامـه رسمـی و یکی از روزنامـه های کثیرالانتشار کشور اعلام خواهد کرد .

سایر موارد یک

سایر موارد دو

سایرموارد سه

تبصره ۶ : سازمان امور مالیـاتی کشور مـی تواند درون صورت خودداری پرداخت کنندگان وجوه موضوع این ماده از انجام تکالیف مقرر , بـه آنـها از پرداخت , از طریق عملیـات اجرایی موضوع فصل نـهم از باب چهارم این قانون , مالیـات را وصول و در مورد کلیـه دستگاههای اجرایی دولت , نـهادهای عمومـی غیردولتی و سایر سازمانـها و موسساتی کـه به نحوی از اعتبارات دولتی استفاده مـی کنند و همچنین سایر دستگاههایی کـه شمول قانون بر آنـها مستلزم ذکر نام یـا تصریح نام هست , از حساب بانکی آنـها برداشت کند .

 نسخه قابل چاپ
برچسب ها: "اصلاح قانون حداکثر استفاده از توان تولید", اصلاح ماده (104) قانون مالياتهاي مستقيم, بخشنامـه شماره 110878, بند 3 ماده 97 قانون مالياتها, تبصره یک ماده 95 قانون مالیـات های مستقیم, تشخيص علي الراس, تغییر تکالیف قانونی حسابداران رسمـی, جابجا مشاغل ماده 95 و 96 قانون ماليات, جابجايي حسابداران رسمـی از بند ب بـه الف, روزنامـه 18614, روزنامـه رسمي شماره 18614, شماره 110878, غییر تکالیف قانونی حسابداران رسمـی از بنده ب بـه الف, فهرست مشاغل افزوده شده, فهرست مشاغل افزوده شده بـه بند (ب) ماده 96, قانون استفاده حداکثری از توان تولیدی داخل ابلاغ شد, قانون حداكثر استفاده از توان توليدي و خدماتي درون تأمين نيازهاي كشور و تقويت آنـها درون امر صادرات و اصلاح ماده (104) قانون مالياتهاي مستقيم, قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مـهندسی تولیدی و ..., كاهش ماده 104 قانون مالياتهاي مستقيم, كاهش ماليات ماده104 قانون مالياتهاي مستقيم, كاهش نرخ ماده 104, كاهش نرخ ماليات ماده 104قانون مالياتهاي مستقيم, ماده 104 قانون مالياتها, ماده 96 طبقه بندي مشاغل, ماليات بردرآمدمشاغل, مشاغل اضافه بـه بند ب ماده 96 قانون ماليات, مكلف بـه صورت خلاصه درآمد وهزينـه, مكلف بـه نگهداري دفاتر درآمد وهزينـه, مكلف بـه نگهداري دفاترروزنامـه وكل, مواد 93 که تا 104 قانون مالياتهاي مستقيم, نام مشاغل اضافه شده ماده 95, نام مشاغل ماده 95
  • نوشته: مدیر سایت
  • تاریخ: ۵ شـهریور ۱۳۸۹
  • آمار : 159,896 بازدید




[باب سوم ماليات بردرآمد-فصل چهارم :ماليات بردرآمد مشاغل ... گروه آرایشگری رشت]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 21 Jul 2018 12:47:00 +0000